3 juni 2012

Hemmafru och bullmamma

Nu kanske jag låter bakåtsträvande och antifeministisk, men jag skulle gärna vara en hemmamamma! Och inte av den anledningen att maken ska vara familjeförsörjare och jadajadajada. Det känns som om hur jag än vrider och vänder på min förklaring så låter den fel i någons öron.

Som idag. Först så var vi på Ikea (är stammis där nu), och när vi kom hem klurade maken ihop Ikeavarorna medan jag gick ut till tvättstugan. Efter tvättstuga och middag bakade jag en krusbärskaka av bär jag plockade i somras. Jag gillar hushållsysslor, såsom att baka, laga mat, tvätta och hänga tvätt, leka och ta hand om barnen (kanske inte faller under hushållsyssla..).

Kanske har de sakerna att göra med min pyssliga sida? Eller är det så att nytvättad tvätt bara luktar underbart? Eller att kakorna jag bakar smakar gudomligt? Eller barnen jag fostrar och leker med är det finaste jag vet?

Eller är det så att om maken hänger tvätten blir allt skrynkligt? Eller att det aldrig skulle bli någon kaka om maken skulle vara den som ska baka? Då kanske det är bättre att göra det själv?

Nej, oftast är det jag som bestämmer hemma, så maken får göra de roliga sakerna som att diska, klippa gräset (med trasig gräsklippare som man måste putta fram själv), dammsuga och bära (för) tunga saker dit jag vill ha dem!

Säg vad ni vill, och ha vilken åsikt ni vill, men erkänn att nybakad och fortfarande varm kaka är underbart mumsigt!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar