16 aug. 2011

Vattenstämpla dina bilder

.
Jag avskyr när folk använder mina bilder utan att fråga, så jag gör allt jag kan för att skydda dem. Alternativet att inte lägga upp bilderna är inget för mig, ofta vill man ju visa just den bilden för den är så bra. Så om någon själ mina bilder så sätter jag en vattenstämpel på dem, då kan man se var bilden kommer ifrån.

Men jag tycker det är svårt att hitta bra förklaringar för hur man gör en egen vattenstämpel i photoshop så jag har slängt ihop en egen. Jag hoppas att den kan hjälpa någon! (kommentera gärna om du blir hjälpt av den)



Om du ser dåligt i förklaringen så är det bara klicka på bilden så blir den större!




1. Öppna en ny fil i photoshop och välj genomskinlig bakgrund

2. Gör ett nytt lager och fyll det med vit färg

3. Gör ett textlager. För att få fram copyright-märket håller du inne Alt och trycker 0169. Efteråt skriver du bara in önskad vattenmärkestext.

4. Sedan går du in på effekter och väljer "lagerstilar". Jag valde "enkel skarp yttre" för jag tycker den är snyggast.




5. Gå upp och tryck på "Avfasningar" och välj "synlighet".

6. Välj "dölj", då syns bara skuggan.

7. Dölj det vita lagret. Beskär bilden och texten så den blir så stor som du vill ha den.

8. Spara som en png-fil eller photoshopformat. Då blir det ingen automatisk vit bakgrund.



9. Sparar du i png så tryck ok i rutan som dyker upp.

10. Sedan öppnar du bara det kort du vill ha och kopierar in vattemstämpeln. Spara och du är färdig! 




Follow Mamma Mailan, ytterligare en jävla mammablogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar